Θα ήταν καλό και ωφέλιμο, να ξεκλέψουμε λίγο χρόνο από την καθημερινότητα μας, από κάποιο σαββατοκύριακο, και να αφιερώσουμε λίγο χρόνο να επισκεφτούμε κάποιο μουσείο. Ως εκπαιδευτικοί, ως γονείς, θα ήταν καλό, να βρίσκουμε αφορμές για μια επίσκεψη. Με μια επίσκεψη σε ένα μουσείο πολιτιστικού, ιστορικού ή λαογραφικού περιεχομένου, δίνουμε στους μαθητές μας μια χρονομηχανή και τους μεταφέρουμε στο παρελθόν. Μπορεί κάποιο αντικείμενο να μας θυμίζει το σπίτι της γιαγιάς, να έχουμε ακούσει μια ιστορία για αυτό.Κάθε έκθεμα σε κάθε μουσείο έχει την δική του ιστορία. Διεγείρουμε την φαντασία, την περιέργεια και την δημιουργική σκέψη τους για να βρουν την ιστορία αυτή. Αβίαστα και ακούσια διαμορφώνουν σιγά σιγά την δική τους πολιτισμική ταυτότητα, και μέσα από την αλληλεπίδραση με εκθέματα διαφορετικής πολιτισμικής κουλτούρας, μαθαίνουν να σέβονται το διαφορετικό και αναπτύσσουν την διαπολιτισμική τους επίγνωση.ploutarxos1

Ο εκπαιδευτικός ρόλος του μουσείου στην εκπαίδευση θίχτηκε για πρώτη φορά από τον John Dewey στο βιβλίο του The School and Society(1900),  όπου ο Dewey εκφράζει τις σκέψεις του για την σύνδεση του σχολείου με την καθημερινότητα και την πραγματική ζωή.

 

Χωρίς τίτλο

Εικόνα 1: Η αντίληψη του John Dewey  για την σύνδεση του σχολείου και της καθημερινής ζωής. Απο το βιβλίο του The School and Society(1900,σελ 73).

Σύμφωνα με τον John Dewey, τα μουσεία θα πρέπει να αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της εκπαίδευσης και οι επισκέψεις να σχετίζονται με καθημερινές δραστηριότητες έξω από αυτό. Ήδη από τις αρχές του 19ου αιώνα, τα μουσεία αναγνωρίζονται ως εκπαιδευτικά ινστιτούτα (Hooper- Greenhill, 1991).

Για αυτό, ας ενθαρρύνουμε τους μικρούς μας εξερευνητές να περιπλανηθούν στον μαγικό κόσμο που δημιουργεί ο χώρος του μουσείου, και να οδηγηθούν μόνοι τους στην μάθηση.

 

Βιβλιογραφία:

Dewey, J. (1900). 1900. The School and Society. Chicago: University of Chicago Press.

Hooper-Greenhill, E. (1991). Museum and Gallery Education. Leicester: Leicester University Press.

 

Χρυσάνθη Μάρκου

Εκπαιδευτικός Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης

Παιδαγωγός του Κέντρου Ημερήσιας Φροντίδας

Κάτοχος M.Sc. στις Επιστήμες της Αγωγής